سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 Prince of Persia بازی محبوب Ubisoft برگشته . بازی جدید از موتور ارتقا یافته Assassin"s Creed استفاده میکنه . و بازی داستان پرنس جدید و یک داستان کاملا متفاوت به نمایش خواهد گذاشت . Sands of Time . فرح و همگی رفتند و جای خودشون به بازی دادند که از لحاظ داستانی بسیار جذاب تر هست و همچنین دارای یک Game Play کاملا جدید هست دادند .

بیشتر در ادامه متن

اگه شما یکی از علاقه مندان به The Sands of Time بودید نگران نباشید ! Ubisoft هیچ وقت این franchise خراب و کثیف نمیکنه . Montreal team کاری کرد که قسمت جدیدمتفاوت 3 قسمت قبلی این مجموعه باشه .در اصل اگر چه پرنس قدرت زمان خودش رو از دست داده اما وی از لحاط حرکات اکروباتیک بسیار پیشرفت کرده است . سیستم کمبت و مبارزه بازی کاملا عوض شده و بازی کاملا open world هست و محدودیت بازی های قبلی رو نداره . اما شاید Prince of Persia به یک بازی open world تغییر پیدا کرده باشه و از موتور Assassin"s Creed استفاده کنه اما نه این یک بازی شبیه سازی شده از روی AC و به قولی clone شده نیست . این بازی یک Prince of Persia جدید برای نسل جدید هست که این وطر که به نظر میاد دارای یک تحول بسیار زیاد و عالی شده است .



زمانی که بازی شروع میشه قهرمان ما یک پرنس و نجیب زاده نیست بلکه یک فرد ولگرد و علاف هست و در یک صحرا سرگردان شده و به دنبال ماجرا جویی هست . هنگامی که وی به دنبال خر فراری خود هست طوفان شن اتفاق میافتد و وی در این بین گیر می افتد . زمانی که این طوفان تمام میشود پرنس ناگهان خودش در میان یک واحه پیدا میکنه . باغ بهشت جایی که پرنس به اونجا رسیده . در این باغ محصور شده ( حصارکشیده ) درخت زندگی (The Tree of Life ) وجود داره .

در زمان های دور بین دو برادر که هر دو خدا بودند جنگی در گرفت . اهریمن که خدا بدی و تاریکی بود و فساد و تباهیThe corruption) رو در سرزمین خودش گسترش دادو برادر وی اهورا مزدا کسی که خدای خوبی هست و در نهایت بر برادر خود پیروز میشود . اهریمن و نیرو های وی در درخت زندگی اون باغ حصار دار به تله میاندازه. وی ( اهریمن )برای 200 نسل در اون مکان زندانی بود . تعداد زیادی جنگجو از باغ و درخت زندگی محافظت میکردند اما رفته رفته تعداد انها کم شد تا تقریبا 0 رسیدند . لحظاتی بعد از اینکه پرنس میرسه . شاهد نابود شدن درخت زندگی هست ,. عملی که باعث میشه اهریمن ازاد شود .

خبر خوب اینه که حصار های واحه این قابلتی داره که اهریمن هنوز درون خودش نگه داری کنه اما نیرو های وی توسط یک شکاف به ارامی در حال خارج شدن و رفتن به دنیا هستند و به زودی اهریمن ازاد میشه و دنیا غرق تاریکی خواهد شد مگر اینکه پرنس و همراه مرموز وی Elika این قدرت داشته باشند که نیرو ها رو به درون باغ دوباره هدایت کنند .



The corruption همه چیز های شیطانی و خطرناک موجود در دنیا هست .اون شکل دشمنانتون به خود میگیره و به شکل تله هایی قرار میگرید که سعی به میکنند به زندگی پرنس خاتمه دهند . این دفعه شمشیر های اره ای و تله های شاخ شاخی وجود نداره . فقط The corruption وجود داره یک مایع سیاه هست که زمانی که پرنس بازی میکنید مدام تغییر میکند . ممکنه این مایع سیاه به شکل گودالی ایجاد شود که اگه در اون بیفتید و سقوط کنید پرنس کشته میشود. ممکنه است در حالی که در حال رد شدن هستید شما رو به دام بیندازه و بگیره و یا ممکنه به تو سرایت کنه و یا یه دفعه از یک دیوار بیرون بزند . تنوع corruption چیزی هست که Ubisoft فعلا سعی در مخفی نگه داشتن اون دارد . اما قابلیت تغییر corruption در بازی بستگی به نوع بازی شما دارد .

این واحه برای شما نقش یک قطب و مرکز در جهان بازی میکنه . از اونجا میتونید به جاهای مختلفی در بازی بروید . شما خودتو انتخاب میکنید که در کدوم محیط برای بار اول نجات دهید . بین انتخاب ها فرق های زیادی هست .در اول corruption داره خیلی کم و به سختی منتشر میشود . پس اولین جایی رو که شما میروید تا نجات دهید یک سری تله وجود داره که شما رو وادار به یک سری حرکات اکروباتیک میکنه که چیزه خاصی نیست . هر چی مناطق بیشتری رو ارم میکنید سواراخ های باغ هم برزگتر میشوند و corruption در زمین هایی بیشتری پیش میرود . هر چه مناطق بیشتری ازاد و پاک سازی میکنید باعث میشود که چگالی corruption در مناطق باقی مانده بیشتر شود .

چون که تصمیم اینکه شما کجا رو در دنیا نجات دهید ترتیبی که عمل میکنید باعث تغییر در بازی شما میشود . شما و دوستتون ممکنه هر دو در حال بازی باشید در حالی که در دو جهت کاملا متضاد بازی رو شروع کردید بنابراین تجربه شما از بازی کاملا متفاوت و منحصر به فرد میباشد مثلا یکی از Boss هایی که شما با اون مواجه میشیود زمانی که میمیرید مقداری تله های corruption به سمت دنیا هایی که نجات پیدا نکرده رها میکند . این تله برای بقیه بازی باقی میماند و زمانی ناپدید میشه که اون منطقه ازاد و پاک سازی شود . زمانی که در اول بازی با یک غول طرف میشوید تله های اون برای تمام طول بازی باقی میماند و مشکلات شما رو بیشتر میکنه پس بهتره که اخر کار به سراغ اون برید تا تله های مزاحم شما نشه



به خاطر اینکه corruption مدام در حال تغییر شدن هست ممکنه در یک منطقه چند بار رد شوید و هر بار چالش های کاملا متفاوتی در اونجا داشته باشی . یکی از نکات منفی درست کردن یک بازی Open - World این است که ممکن است عقب گرد های متعددی داشته باشی . اما در Prince of Persia مطمئن باش که رد کردن یک منطقه در ساعت اول بازی خیلی فرق با زمانی داره که شما در ساعت 4 هم از همان منطقه رد شوید.
.
یک سری نقاط چشم انداز وجود داره که در این ارتفاعات شما یک دیدی از زمین بازی پیدا میکنید . ازاین نقاط میتونید به سادگی ببنید کجا ها نجات پیدا یافته و کجا ها تحت سلطه corruption هست صبر کنید . فکر نکید این نقاط هم مثل Eagle Eye در Assassin"s Creed هستند . ایم مثل این نیست که دربالای کلیسا بشینی و در پایین خودت خیابان نگاه کنی .این مثل اینه که بری در دامنه تپه ای بایستی و به دشت نگاه کنی

با اینکه ما چیز خیلی زیادی از Prince of Persia ندیدم اما همین فهمیدم که همانند Assassin"s Creed یک بازی open world هست . چیزی که شما در حال حاضر میدونید اینه که شما یک پرنس دارید که دارای حرکات اکروباتیک استثنایی هست و هدفش اینه که تمام قدرتاشو از اول تا اخر بازی امتحان کنه . پرنس میتونه از دیوار راه بره از روی اون تاب بخوره و هر حرکت هوایی که شما از این مجموعه انتظار دارید انجام بده

پرنس یک دستکش اهنی میپوشه که دارای انگشتانی پنجه مانند هست و این وسیله فقط برای مبارزات نیست و پیوسته در حرکات اکروباتیک شما تاثیر زیادی داره . پرنس به وسیله این چنگک میتونه به دیوار اویزون شه و به ارامی پایین بیاد . شما در هنگامی که به وسیله چنگک به دیوار اویزان هستید تماما حرکات عرضی بو سیله اون انجام میدهید . شما میتوانید به وسیله چنگک از تله های corruption جا خالی و فرار کنید و شما هر زمانی که خواستید میتوانید از دیوار اویزان شوید اما چیزی که خیلی این مهره ارزشمند کرده زمانی که شما پرش میکنید و موق نمیشودی و در حال سقوط هستید که این چنگک شما رو نجات میدهد



حرکات اکروباتیک تنها نصف معما های شما میباشد و خب شما همواره باید مبارزه کنید . توی POP نسل قبل شما حدود دوجین دشمن مبارزه میکردید که در این شماره قاعده به طور کلی تغییر کرده و شما در این زیمنه کاملا با یک POP جدید روبرو هستید و طبق چیزی که ما دیدم تغییرات همگی برای بهتر شدن مبارزات بود

پرنس ما در این بازی یک شمشیر بلند و باریک در دست راست خود و یک دستکش اهنی { چنگک } در دست چپ خود داره و اینها اسلحه های پرنس در این بازی هستند ولی قبلش باید بگم که پرنس اصلا اسلحه خودشو در بازی تقویت نمیکنه و اصلا این بازی از اون سری بازی هایی که فکر میکنید نیست !!داستان درباره یه صحرا گرد کوچ نشین هست که به یک قهرمان بزرگ تبدیل میشه و بازی بیشتر درباره پرنس تا ابزار الات در دسترس وی !

این دفعه مبارزات خیلی فرق میکنه . شما توی بازی هیچ وقت توجه کنید هیچ وقت بیشتر از یک دشمن نخواهید دید هیچ وقت !!مبارزات همیشه به صورت تن به تن و 1به 1 خواهد بود . اما این دفعه دشمنان شما خیلی باهوش تر هستند نکته جالب اینه که دشمنان در بازی به اندازه پرنس در مبارزه مهارت دارند و بعضی وقت ها حتی بیشتر !!! مبارزات سینمایی در بازی حس یک بازی مبارزه ای به شما القا میکنه و اونها خیلی قوی هستند و خیلی اوقات این مبارزات مهارتهای پرنس با شمشیر میسنجد .

ما دیدم که پرنس با یک شکارچی در حال مبارزه بود (Hunter ) . شکارچی موجوداتی ترسناک همراه با دستانی بریده شده و کریه هستند که توسط corruption به وجود امدند . شکارچی ها در بیشتر اوقات جلوی حملات مستقیم پرنس گارد میگیرندو و به قولی این حملات بلاک میکنند . شکارچی پرنس به سمت دیوار هل میده وسعی میکنه ضربه سنگینی به وی بزنه پرنس هم وی رو هل میده و سعی میکنه ازادتر باشه . هردو اینها به قفل کردن شمشیراشون در مقابل هم ادامه میدهند



هر دکمه ای مثل یک حمله عمل میکند و میتونه شما رو متهی به یک کمبو بکنه . به جای اینکه مثل God of War کمبو های شما به صورت ارم .ارام .سنگین باشه در پرنس کار شما خیلی راحت تر هست . میتونی هر طور که دلت بخواد اون میکس کنی . این خیلی سخته که بدون بازی کردن در این مورد نظر دهی . اما با نگاه به بازی هم از این مورد خوشت میاد . Ubisoft ادعا کرده با این سیستم میتونی یک کمبو 15 ضربه ای داشته باشی که این خیلی بیشتر از بازی های قبلی هست .هدف اینه که بیشترین خلاقیت در مبارزه داشته باشی و انقدر روان باشه حرکت ها که با قدرت های ورزشی پرنس مطابقت بکنه .

چندین دلیل وجود داره که Ubisoft برای سیستم مبارزه خود به سمت mano-y-mano رفته . این به تیم ازادی بیشتری در مورد دوربین بازی میده . دوربین بازی میتونه خودش نزدیک کنه و جلوه های سینمایی رو به زیبایی نشون بده و دیگر هم نیازی به سیستم lock-on نیست . و دلیل دیگر اینه که با توجه به اینکه حواس شما همیشه به یک نفر معطوف هست (دشمن ) AI بازی میتونه قوی تر عمل کنه و خب یک دشمن هم بسیار توانا تر هست . همچین این بازی یاد اور نسخه اصلی و اولیه Prince of Persia بر وری PC هست .

HUD در مورد این بازی تقریبا وجود نداره . شما در بازی با mini-map سر و کار ندارید و همچنین شما در جه جان ( health bar ) در بازی وجود نداره اگه بخواهیم ساده تر بگیم باید بگیم که شما اصلا جانی ندارید !!!! اون طوری که برای ما توضیح دادند بازی بسیار شبیه نسخه اولیه و اصلی Jordan Mechner هست . شما نیمتوانید ضربات زیادی دریافت کنید قبل از اینکه بمیرید . شما قبل از اینکه میتوانید 1 یا 2 ضربه (فوقش ) دریافت کنید !! ما دقیقا نمیدونیم چگونه در دراز مدت میشه این گونه بازی کرد اما ما مطمئنیم یک سری اقدامات مقابله ای هست که بازیکنان از اون کشتار نجات میدهد .



شاید شما شگفت زده شده باشید که نقش Elika" در بازی چیه ؟ ما فقط میتونیم به شما بگیم که Elika یک نقش کامل و بی نقص در Prince of Persia داره و همچنین وی نقش مهمی در Prince of Persia داره. الیکا در بازی تمام زمان با شماست و همیشه با اون هستید و لی خوبی الیکا این هست که هیچ وقت مزاحم شما نیست و همیشه در حال کمک به شما هست طبق گفته بن ماتس در بازی به هیچ وجه CO-OP وجود نداره و وجود چننی مودی کاملا غیر ممکن هست . اینطور که به نظر میرسه الیکا یک طرد شده از طرف اهوریان هست .

در مورد عکس های بازی میتونیم بگیم که بازی از لحاظ بصری کاملا با شماره قبلی فرق داره . اما این سبک گرافیکی cel-shaded نیست ( عکس جدید رو به صورت بزرگ ببینید تا متوجه حرف IGN شوید ) Ubisoft در این مورد میگه سبگ گرافیکی نسبت به سل شید خیلی واضح تر و روشن تر هست و این زمانی هست که سل شید مسطح و تخت به نظر میاد . در این بازی همه جا رو به صورت 3 بعدی و با جزییات خیلی زیاد میبینید این مدل مثل اینه که یک نقاشی به صورت واقعی دربیاد .


Prince of Persia جدید تمام راه هایی که جانشین خلف Sands of Time رو داره . با اینکه چیز هایی زیادی تغییر کرده . Ubisoft Montreal در حال یک مدیرت قوی هست تا بازی کاملا حس و حال Prince of Persia رو داشته باشه و این مورد بی تغییر بماند . ( این جمله IGN کاملبا در خطاب خیلی از طرفدار ها و کسانی عاشق شماره قبلی بوده گفته ) : طرفدارن پرنس ناراحت هستند برای وقف دادند با سیتم هنری جدید Prince of Persia و همچنی سیستم مبارزه اما اونها عادت میکنند وقتی که وارد بازی شوند . اسم بازی طبق گفته بن ماتس فقط Prince of Persia خالی هست و هیچ پسوند و پیشوند ندارد و طبق گفته ایشان نسخه wii وجود ندارد و نخواهد داشت و بازی در تصطیلات امسال ( 2008 ) برای PC.X360.PS3 عرضه میشود

منبع: [ http://xbox360.ign.com/articles/876/876358p3.html 


نظر() بازی کامپیوتر ،

 بازی...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ